Uutta Suomessa: sokerittomat kokoustarjoilut sekä tuotteet noutopöytään ja kahvihuoneeseen
31.03.2009
Sokeriton herkku sopii myös kokouksiin
Sokeriton suklaa ja sokerittomat makeiset maistuvat nykyisin yhtä hyviltä kuin sokeria sisältävät, ja ne sopivat myös diabeetikoille ja painoaan tarkkaileville.
Sokerittomia makeisia ja suklaata myyvä verkkopalvelu Sokeriton.fi sai alkunsa, kun Sami Gauffin halusi kontrolloida omia sokeriarvojaan. Hän alkoi kiinnittää huomiota eri tuotteissa olevaan sokerin määrään ja huomasi, että monessa tuotteessa, jopa keittokinkussa, on piilosokeria. Sokeria syödäänkin Suomessa kaksi kertaa enemmän kuin Kansanterveyslaitos suosittelee.
Sokerittomia makeisia ja suklaata myyvä verkkopalvelu Sokeriton.fi sai alkunsa, kun Sami Gauffin halusi kontrolloida omia sokeriarvojaan. Hän alkoi kiinnittää huomiota eri tuotteissa olevaan sokerin määrään ja huomasi, että monessa tuotteessa, jopa keittokinkussa, on piilosokeria. Sokeria syödäänkin Suomessa kaksi kertaa enemmän kuin Kansanterveyslaitos suosittelee. Gauffinin mukaan sokerittomat tuotteet maistuvat nykyisin aivan yhtä hyviltä kuin sokerilla makeutetut. Sokerittomuus voi olla paitsi sairauden sanelema pakko, myös elämäntapaan liittyvä valinta. - Suomessa on arviolta n. 500 000 diabeetikkoa, eli joka kymmenes suomalainen sairastaa sitä. Se tarkoittaa, että asia koskettaa myös yritysten henkilökuntaa ja asiakkaita. Lisäksi 1,5-2 miljoonaa suomalaista kontrolloi jatkuvasti painoaan. Sokerittomissa tuotteissa on keskimäärin 30 prosenttia vähemmän kaloreita. On hyvää asiakaspalvelua tarjota myös sokerittomia vaihtoehtoja, Gauffin perustelee. Gauffinin mukaan myös jotkut yritykset ovat löytäneet Sokeriton.fi-palvelun. Henkilökunnan perjantaikahvipöytään sopivat hänen mielestään esimerkiksi sokerittomalla suklaalla kuorrutetut mantelit ja hasselpähkinät tai kokous- ja palaveritarjottavaksi yksittäispakatut sokerittomat makeiset. Nettipalvelun valikoima on jo melko monipuolinen, mutta Gauffin etsii jatkuvasti ulkomailta uusia tuotteita. Tällä hetkellä myynnissä on noin 60 tuotetta. - Kun perustin yrityksen viime syyskuussa, 35 Euroopan tehtaasta tuli tuotenäytteitä. Valitsen vain laadukkaimpia tuotteita, vaikka ne olisivat hieman kalliimpia. En halua näet myydä tuotteita, joissa sokeri on korvattu esimerkiksi rasvalla. Tuotteet tilataan verkkokaupan kautta ja ne toimitetaan kirjeenä suoraan kotiin tai työpaikalle. Jos tuotteet on tilattu iltapäivällä klo 13 mennessä, lähetys on vastaanottajalla jo seuraavana aamuna. Gauffin suunnittelee liikeideansa laajentamista myös esimerkiksi gluteenittomiin, soijattomiin, suolattomiin tai maidottomiin tuotteisiin. Monet valikoiman tuotteet ovat jo nyt sekä sokerittomia, että gluteenittomia joten ne soveltuvat sekä sokeria välttävälle, että keliakikoille. - Yrityksissä tarvitaan ymmärrystä myös eri kulttuurien ruokavalioista. Esimerkiksi vegaanien ruokavaliossa makeisissa ei saa olla liivatetta. Ihmiset pohtivat paljon eettisiä asioita, arvostavat lähiruokaa, luomua ja niin edelleen. Erilaisia dieettejä on paljon, vaikka taustalla ei olisi mitään erityistä sairautta.
(teksti: Piia Kunnas, S&A -lehti)
|