Kauppalehti | yritysuutiset: Kansantauti poiki yritysidean
22.08.2010
sokeriton.fi|Kauppalehti Keskiviikko 22.10.2008
Parhaat yritysideat syntyvät usein omista kokemuksista.
Mainosalalla pitkään toimineen Sami Gauffinin idea syntyi omien sokeriarvojen noususta. Tuloksena on sokerittomia makeisia ja suklaita maahantuova ja myyvä verkkokauppa www.sokeriton.fi.
Gauffinin Vantaan omakotitalo toimii nyt elintarviketilan statuksella varastona ja jakelukeskuksena. Tuotejakelun yhtiö hoitaa Itellan avulla.
– Selvitin sokerittomien tuotteiden tarjontaa Suomessa ja huomasin sen surkeaksi, hän sanoo.
Gauffin penkoi suomalaisten sokeriongelmaa ja löysi hätkähdyttäviä lukuja.
– Meillä on 300 000 diagnosoitua diabeetikkoa, mutta todellinen luku lienee 500 000. Vuoteen 2015 mennessä se nousee nykyisillä elintavoilla yhteen miljoonaan, hän sanoo.
Suomalainen syö päivittäin tuplasti sokeria virallisiin suosituksiin nähden. Sokeria on joka paikassa: keittokinkuissa, pussikeitoissa, muroissa, makkarassa, ketsupissa, säilykkeissä, eineksissä, kuivatuissa hedelmissä.
– Sokerittomassa suklaassa on jopa 30 prosenttia vähemmän kalorejakin kuin sokerillisessa, hän sanoo.
Sokerin sijasta suklaissa ja makeisissa voidaan käyttää esimerkiksi viljapohjaista maltitolia. Toinen korvaava aine on maitoherasta tehty laktitoli. Usein käytetään lisäksi pieni määrä kalorittomia makeutusaineita jotta täysin sokeria vastaava maku saadaan aikaan.
– Nämä makeutusaineet ovat tuttuja light virvoitusjuomista, kevyistä mehukeitoista, jogurteista jne, hän sanoo.
”Kauppaa päivittäin”
Sugarfree Finland tuo sokerittomia makeisia ja suklaita Suomeen Sveitsistä, Espanjasta ja Hollannista. Sveitsiläinen Stella ja espanjalainen Torras tekevät suklaata, espanjalainen El Caserio toffeita ja hollantilainen DeBron makeisia.
– Suomessa sokerittomia suklaita valmistavat vain Brunberg ja tamperelainen Dammenberg. Valikoima on hyvin rajattu, Gauffin sanoo.
Suomalainen Fazer ja ruotsalainen Marabou eivät valmista sokerittomia suklaita.
Gauffinin mukaan sokerittomien tuotteiden nettikauppa on lähtenyt mukavasti käyntiin.
– Kuukauden ajan olemme myyneet tuotteita ja toimituksia joka päivä. Asiakaskunnasta 80 prosenttia on naisia, hän sanoo.
Asiakastuotteet toimitetaan pahvirasioissa. Jos tilaus on tehty iltapäivään klo 13 mennessä, tuo posti makeislaatikon asiakkaalle jo seuraavan päivän aamuna. Halvin neljän tuotteen paketti maksaa 19,90 euroa. Kallein lähes kahden kilon paketti 16 tuotteen paketti irtoaa 64 eurolla.
– Nopeus on palvelun a ja o. Rasiassa on yleensä 8–12 tuotetta. Pienempiä eri ei kannata netin kautta tilata, hän sanoo.
Gauffin on rekisteröinyt jo muun muassa seuraavat nettiosoitteet: rasvaton, suolaton, maidoton, soijaton ja gluteeniton.
– Kyllä ideana on myynnin laajentaminen muihinkin tuoteryhmiin, hän sanoo.
Suomi on perässä. Sami Gauffinin mukaan Suomessa on läntisiä naapurimaita vähemmän sokerittomia makeisvaihtoehtoja, vaikka diabetesongelma on räjähtämässä käsiin. Myös ravintolat voisivat tarjota hänen mielestään esimerkiksi sokerittomia suklaita sokerillisten sijaan.
Esko Lukkari
esko.lukkari@kauppalehti.fi